Οι Μαθησιακές δυσκολίες καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ιδιαιτεροτήτων και συσχετίζονται με διαφορετικούς παράγοντες που πολλές φορές μπορεί να συνυπάρχουν.Οι δυσκολίες αυτές μπορεί να είναι γενικής φύσεως οι οποίες οφείλονται σε διάφορα αίτια όπως:
α) σε χαμηλή νοημοσύνη
β) σε σοβαρές αισθητηριακές διαταραχές
γ) σε ανεπαρκή σχολική εκπαίδευση π.χ. συχνές απουσίες ή συχνές αλλαγές σχολείου
δ) σε δυσμενές οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον που εμποδίζει την απόκτηση νέων γνώσεων από το παιδί,
ε) σε διαταραχές του προφορικού λόγου
στ) σε συναισθηματικές/ψυχιατρικές διαταραχές
Οι δυσκολίες μπορεί να είναι ειδικής φύσεως και παρουσιάζονται σε παιδιά με φυσιολογική ή και ανώτερη νοημοσύνη, που έχουν λάβει ερεθίσματα και έχουν παρακολουθήσει απρόσκοπτα τη σχολική διαδικασία, ωστόσο παρουσιάζουν σοβαρή απόκλιση μεταξύ των νοητικών τους ικανοτήτων και της σχολικής τους επίδοσης. Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες είναι εγγενείς διαταραχές που αναφέρονται στην επεξεργασία ερεθισμάτων και πληροφοριών που δέχεται το παιδί και εκδηλώνονται με δυσκολίες στην πρόσκτηση και τη χρήση των ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού και μαθηματικών ικανοτήτων.
Οι ΕΜΔ μπορεί να υπάρχουν όλες μαζί ή και ξεχωριστά. Συνήθως η διαταραχή γραπτού λόγου συνοδεύει τη δυσλεξία. Οι δυσκολίες αυτές τις περισσότερες φορές ανιχνεύονται μετά την ένταξη του ατόμου στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Εύκολη διάσπαση προσοχής και συγκέντρωσης
Ένας πιο εκτεταμένος κατάλογος δυσκολιών περιλαμβάνει:
Η σωστή διαγνωστική προσέγγιση πρέπει να είναι διαφορική, δηλαδή με την συμμετοχή διαφόρων ειδικοτήτων, διότι απαιτείται η διερεύνηση πολλών παραγόντων:
Οι Μαθησιακές Δυσκολίες, εκτός από την σχολική αποτυχία, δημιουργούν πολύ συχνά και δευτερογενή ψυχολογικά προβλήματα:
Η προτεινόμενη αντιμετώπιση στις ΜΔ εξαρτάται από τα ευρήματα της αξιολογικής και διαγνωστικής διαδικασίας. Ανάλογα τα αποτελέσματα, καταρτίζεται πρόγραμμα εξατομικευμένης παρέμβασης καθώς το παιδί μπορεί να χρήζει βοήθειας από ειδικό εκπαιδευτικό, από λογοπεδικό, από ψυχολόγο/ψυχίατρο ή να χρειάζεται περισσότερο μια παιδαγωγική ενίσχυση.
Η αντιμετώπιση των ΜΔ έχει διπλό στόχο αποβλέποντας τόσο στην μαθησιακή βοήθεια όσο και στην ψυχολογική στήριξη τόσο του παιδιού όσο και της οικογένειας.